Alla inlägg under september 2014

Av Sofie Bergenholtz - 30 september 2014 07:22

Det är väl så att när en väl är drabbad så är man. Då tar det sin lilla tid att bli bättre. Då hjälper det inte att man ska vikariera på x antal klasser... Fått försöka få hjälp med några och får se hur många jag får köra själv. Kroppen pallar bara så mycket. Körde ett indoorpass igår kväll och än så länge är det bara rethosta som utvecklats lite. Mår således i alla fall inte sämre!

Ska ta mig igenom veckan och sen är det fokus på mig själv igen! Knät börjar kännas mer normalt så löpningen ska tas upp lite smygande!! Det ser jag fram emot! När det har varit så många fina höstdagar har det verkligen krypit i benen efter lite löpning! Finns något väldigt stillsamt över det! :)

Ska lära mig läxan att inte lova vik på andras pass under samma vecka... :)

Av Sofie Bergenholtz - 25 september 2014 17:45

Nej, det kanske inte är så farligt. Det beror ju på graden av förkylning. Men när man har ont i halsen däremot. Då är det nej! Men ibland, alldeles för ofta har jag gjort det ändå... Igår gjorde jag det. Körde mitt HIT pass trots halsont sedan i söndags. Kände i kroppen direkt att det inte var som vanligt! Vikterna var galet tunga trots att jag körde på det "vanliga" då brukar jag ligga på eller precis lite över gränsen av vad jag faktiskt orkar.. Men igår vart det jobbigt! Som instruktör kan jag inte bara lägga ner vikterna heller. Så det var bara till att lida, stå ut, kämpa!

Var sen lite rädd att det skulle bryta ut och bli värre.. Men vaknade upp i morse och det var som vanligt, son det vart tidigare i veckan i alla fall! Halsen hade inte blivit värre och under dagen har det känts något bättre, men man ska inte taut något i förskott...Just nu känns det sådär :/ det dock vila idag, även imon!! Möjligen en promenad imon. Ja absolut en promenad i skogen imon!! Det var ett tag sen nu! Annas vila så jag orkar med IWpasset på lördag och några timmars jobb! På söndag väntar utbildning i watt på cykel. Ska börja köra nya sorters passupplägg då vi har nya cyklar med watt-mätare. Ska bli intressant!!

Av Sofie Bergenholtz - 23 september 2014 19:47

To this week... Jag som började tro att jag faktiskt var inne i nått övermäktigt friskstim... Men icke. Halsontet nådde mig tillslut ändå. Ofrivillig vila nu tre dagar i rad. Imon blir det dock ett HIT pass.. Hoppas på att det inte ska förstöra för mkt. Har därför idag laddat lite med ICAs riskakor äpple/kanel :)

Av Sofie Bergenholtz - 20 september 2014 16:42

Ja, det har blivit en hel del träning i veckan! Många dagar med dubbla och nästan trippla pass! Känns i kroppen nu, även om det var vila igår, fredag så vart det lite tungt i benen på IWpasset idag. Men härliga deltagare som gör det så mycket lättare så man inte kan annat än att ta i så en nästan spricker :) mer sånt tack!!! Tanken var att gå upp och simma innan passet men har det senaste haft liten känsla,av halsont smygande, framför allt på mornarna, så hoppade över det idag och satte mig en stund på cykeln efter passet istället!

Nästa veckas träning får planeras imon! Då ska lite noggrannare kostplanering göras också! En riktigt go frukost blev det idag i alla fall! Melon äggröra och vaniljsoyayoghurt med några mandlar, toppat med en kopp kaffe :)

Av Sofie Bergenholtz - 17 september 2014 21:48

Ett extra IW pass idag. Hoppade in för en på gymmet. Kände efter ännu en heldag hemma att det var lika bra att köra på! Skulle ändå ner för HITen. Blev ett perfekt test för knät också att se hur det svarar på två IW pass i veckan! So far so good! :)

En riktigt go vecka hittills har det varit, endast en timma i skolan i måndags, ledig igår och vald ledighet från skolan även idag! Har varit gott för kroppen att få lite extra vila och lite extra mat :) känt på mornarna att det vart lite torrt i halsen, känslan av att bli sjuk, så tror det har gjort gott att få ha haft lite extra ledigt! Och det fortsätter imon! Endast 1:30 h skoltid imon!! Härligt! Sen blir det laddande inför cykelpasset! Kanske försöka passa på att leta lite nya låtar!!

Av Sofie Bergenholtz - 16 september 2014 19:34

Idag har varit en helt ledig dag! Så fantastiskt härligt! Hade examination i skolan igår och således inget schemalagt i skolan! Enda uppgiften kvar att göra i kursen innan praktik på måndag, gjordes klart förra veckan! Igen så fantastiskt härligt!! Dagen har därför helt ägnats åt träning. Träning och mat :)

Klockan sattes som vanligt på 5:45! Skön stund i soffan med Nyhetsmorgon och kaffe :) sen HIT strenght kl 7:15! Därefter hem för frukost! Bananpannkaka med lite casein choklad i och hallon ovanpå! Halv 12 kom Daniel och hämta upp mig, lunchade på moodys idag. Kan va det bästa cafet i Kungälv enligt min smak!! Dagens idag var orientalisk räkgryta med ris till! Så gudomligt god! Det ska jag försöka mig på hemma någon dag!! Därifrån promenerade jag genom lilla byn till simhallen. 3x400 m exklusive uppvärmning och nedvarvning. Försökte ha fokus på teknik idag! Men ändå hålla tempo uppe. Framförallt sista intervallen, då vågade jag ta i lite mer! Efter simning blev det promenad hem och en recoverydrink! Lade till ett kokt ägg på det också! En liten stund i soffan och sen mötte jag upp Daniel igen för promenad ner till gymmet! En timmas lugn aktiv återhämtningscykel! Sen promenaden hem och middagsdags! Nu sitter jag i soffan rätt så nöjd med dagen! :)

Tanken var från början att köra en timma lugn cykel utomhus. Men trots det superfina vädret så känner jag inte för det.. Lite sådär halvmätt på att cykla utomhus just nu.. Längtar tills mörkret och höstrusket kommer så jag med lite godare samvete kan säga att utomhuscyklingen verkligen är över för säsongen :/ får se om det blir en längre tur i helgen...!

Av Sofie Bergenholtz - 15 september 2014 08:44

Har haft en riktigt härlig helg! Vädret har ju varit fantastiskt och det gör ju det hela så mycket lättare! Körde en HIT strenght igår på fm och en timmas cykel på em. Har varit väldigt trött i benen under cykelpassen och därmed inte alls lyckats komma upp i puls, benen liksom dör långt innan tröttheten infinner sig i hjärta/lungor. Till början på passet igår trodde jag att det skulle bli samma visa, men ett litet tag in så började det gå bättre och det gick att hålla mig ganska högt typ hela tiden! Tappade under 80% en gång under timman när jag väl kommit upp då, men annars kändes det riktigt gott. Eller naa det beror väl på hur man ser det men rejält med mjölksyra får ändå leda till en ledig måndag!! :) tar tiden idag och planerar upplägget för veckan istället!!

Av Sofie Bergenholtz - 13 september 2014 12:59

Redan i torsdags var benen bra slitna så det fick bli promenad och rehab för hela slanten igår! Så idag fick det stå simning och indoor på schemat! Segt i morse när klockan ringde men tog mig ner till simhallen, simmade utan några direkta stopp under 25-30 min. Kändes helt ok! Passade på att slappa i bastun 10 min efteråt innan det var dags att ta sig ner till gymmet för 45 min indoor walking. Inte så jätte många som hängde med på passet idag men de stackarna som var där fick slita :) men inte ensamma!! Har nog aldrig svettats så mycket i den salen förut...

Passade igår även på att testa ett recept från Moa; hemmagjord nutella!! Såå gott, passade ju perfekt till bananpannkakan!!! Recept hittar du här: http://fysiomoa.blogg.se

Kan rekommendera att testa!! Jag gjorde mitt med hälften chokladcasein hälften kakao! Och därmed nästan inget kokossocker, hade nog kunnat skippa det helt i och med proteinpulvret!!

Jag

Sofie här, 26 år och före detta teamåkare på elitnivå. Studerar till fysioterapeut i Göteborg, bor i Kungälv med världens underbaraste sambo Daniel. Har just nu gjort en omvändning vad gäller träning och gör en satsning mot triathlon.

 

Fråga till mig?

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards