Alla inlägg under augusti 2014

Av Sofie Bergenholtz - 31 augusti 2014 14:59

Så var det gjort! Tävlingen avklarad och bättre än förväntat har det gått! Mest av allt nöjd över att knät höll sig bra! Visst kändes det under löpningen, men kändes, det gjorde inte ont! Så skönt! Nu tar jag tag i det från början igen och taggar ner löpningen ett tag för att gå in och bygga upp!!


Men om vi ska ta det från början... Lite halvkasst väder när vi kom fram i morse halv 9. Regnade lite lätt till måttligt mycket, små kallt liksom. Men incheckning av cykeln och sen in på nått fik som hade extra öppet, en kopp kaffe och (medtagen??!!) mat :) för min del, de andra fick köpt sig kaffe och smörgås! Sen ut igen och det började dra ihop sig. VI gick ner till vattnet och fick koll på läget, vilken boj som skulle runad osv. Regnet slutade väl ungefär helt när första starten gick kl 10, för de som tävlade med licens. 45 min senare var det min tur! Liten uppvärmning, jogging och små övningar och sedan ombyte till våtdräkt, bestämde för att köra med den på! Vilket nog inte var helt tokigt. Även om det var varmare i vattnet än på land så får man ju lite extra flythjälp, känslan av att simma på vattnet iställer för under :) 

Så starten gick och simningen kändes bra! Det ända som egentligen är svårt är att det är så många, man får korsa och tvärsa lite för att ta sig fram, kvinnor startade 2 min senare än herrar i motionsloppet och 2 min försprång var lite väl snålt, rätt många som simmade bröstsim så det blev en hel del att ta sig förbi! Men det gick, bland sjögräs, tång och annat smått och gott som hamna i magen (?!) så tog jag mig igenom på 9:34! Sen upp och ta av våtdräkten, sätta på cykelskorna och ge sig ut. 


Jag tycker alltid att det är svårt att veta hur mycket jag kan pusha på i cyklingen när löpning väntar direkt efter. Märker mer och mer att cyklingen verkligen inte är min bästa gren... Får väl skylla lite på knät också, vågade inte ta i för kung och foster land, ville gärna kunna springa. Men jag försökte ändå hålla tempot upp och lite mjölksyra, ja men vad är det?! 2 mil bara ju! körde på 44:27. Ändå nöjd med totala känslan, får helt enkelt jobba mer på utomhuscykling!!! Ska bli bättre på detta! 


Så väntade det sista, 5 km löpning. Kändes bra i kroppen och tackar backarna i fontin, en lite uppförsbacke nästan direkt och det gick ganska lätt! Tog in på några redan där ;) knät kändes som sagt helt okej, känningar efter ett tag men inget ont! Så försökte trycka på mer och mer ju längre jag kom. Kände mig ganska fräsh, stort tecken på att jag kan ge mer i cyklingen!! Men körde på! Inte så att det var hur lugnt som helst, as go spring runda, det kändes ju i kroppen, hörde mig själv andas (naa, vet inte vad man ska kalla det riktigt..:P ) hela vägen! Totalt 23:11 på löpningen. 


Slutsumman blev alltså 1:20:09 vilket gav mig en 7e plats bland kvinnorna!!! Vilket är superkul! :) Verkligen över förväntan! Vet inte direkt vad jag hade förväntat mig dock... :) Totalt sett 41 bland motionärer så inte så pjokigt. runt 230 anmälda, dock ingen aning hur många som ställde upp. Men 80 kvinnor om jag inte minns fel :) 


Nu blickas det alltså framåt, mot längre distanser! Helt andra tempon! Andra tidsintervaller. Större utmaningar. Mest av allt är jag i alla fall nöjd över att ha en rikitgt bra känsla med mig, hade kul under tiden och ser fram emot mer! 


 

Av Sofie Bergenholtz - 30 augusti 2014 18:20

Imon är det dags!! Var ute på Tjörn redan idag och hämtade upp nummerlapp och fick lite koll på läget! Ska bli väldigt spännande, riktigt förväntansfull. Inte för att jag ska prestera något särskilt resultat, utan mer bara grejen i sig! Har ju inte tränat sprint, mitt mål är ju långdistans, så morgondagen blir bara till att köra på så gott det går! Göra mitt bästa och se hur knät håller i löpningen. Mitt mål med rundan imon är att känna mig nöjd och framförallt ta mig runt! Ha kul på vägen också. Dock fortfarande inte bestämd om huruvida det blir våtdräkt eller inte....?! Den åker med upp men om den åker på, det återstår att se.

Nu blir det uppladdning i soffan! Fyllt på med bra energi och senare väntar även lite gött salt :P inte för att det direkt behövs just imon, kort distans och inte vrålvarmt...utan mest för att det är gott :) fyller även på med vatten i rimlig mängd i nya flaskan som matchar cykeln hur snyggt som helst!!


fortsätter tyvärr också uppladdningen med ytterligare en kväll med magproblem...4e dagen i rad....

   

Av Sofie Bergenholtz - 28 augusti 2014 19:52

Ja, idag körde jag sista cykelpasset innan racet på söndag! Cykelklassen inomhus blev inställd så fick gjort det jag skulle enligt schemat! Passade ju mig om inte bättre :) 1 timmas easy bike. Kändes gott, framförallt när vädret är sådär sensommar härligt! En skön runda i solen blev det! Sen hem och fylla på med mat. Nu är det vila fram till söndag. Ett par massager som ska göras på lördag fm bara, men 15 min sådana så ska nog gå vägen!

Drar således ihop sig allt mer inför söndag! Längtar lite nu, hoppas på att vädret kan hålla sig, vill kunna stå på startlinjen och känna lite glädje inför det som komma ska! Inte bara frysa häcken av mig i regnet och tänka vad håller jag på med?! Det kommer jag nog dock göra ändå :)

Av Sofie Bergenholtz - 27 augusti 2014 09:28

Sista simningen innan tävlingsrace på söndag! Tanken var egentligen simning igår men fick bytas till idag. 2x400 m med 30 sek vila och sedan 3x200 med 20 sek emellan. Kändes bra! Tog tiden på första 400m, i 25 m bassäng med massa vändningar tog det nästan precis 8 min. Relativt lugnt och skönt! Ingen paniksimning. Så för min del känns det bra! Hoppas kunna hålla något liknande på söndag! Får komma ihåg känslan och ta med den ut i havet.... :)

Idag, nu närmast väntar lite spännande ärenden inför hösten! Och sedan skola!

Av Sofie Bergenholtz - 25 augusti 2014 22:15

Måndag och ny vecka, sista veckan, på söndag är det dags för tjörns triatlon!! Mycket som är igång just nu, skolan startade idag igen så nu tillkommer de vanliga vardagsrutinerna :)


Fick nytt träningsschema för veckan och det ser ganska härligt ut :) Fick hoppa in akut och köra en cykelklass tidigare idag men annars är det simning imon, cykel på torsdag och tävling söndag! Gott :) Lite yoga där emellan också! Undviker löpningen helt i veckan, även nästa vecka! Ska ta mig ner till imeo och fått gjort en löpanalys, se huruvida skorna är rätt för mig...har inga dåliga skor, det vet jag. Men det behöver ju inte betyda att de är de bästa för mig. Kommer väl antagligen få höra att jag även kommer behöva nya inlägg....pengar pengar pengar :P


Ser fram emot veckan, framförallt söndagen!! Ska åka upp redan på lördag med mamma och hämta nummerlapp och kolla läget! Ska bli riktigt kul det här! Tackar mig själv ännu mer nu för att jag valde att anmäla mig till sprinten :P för knäts skulle räcker det nog med 5km istället för milen! :) Ska tagga och ladda ordentligt i veckan med mat också! Försöka ge mig själv de bästa förutsättningarna som möjligt med tanke på hur det ser ut!!

Av Sofie Bergenholtz - 23 augusti 2014 15:08

Första fasta IW-klassen gjordes imorse. Ett härligt gäng som gav allt hela vägen! En kan inte bli annat än supertaggad av responsen man får, samt supertrött :P Men det är väl änna det som är meningen. Inväntade Daniels styrketräningspass och passade på att göra lite rehabövningar för knät, sen åkte vi en sväng till ICA för att handla inför kvällens kräftskiva. Gott ska det bli!


Litet mellanmål på 1 ägg, en skiva honungsmelon och en halvbanan senare packade jag iordning mig för en runda på cykeln. Ingen aning varför jag fick för mig att det var kallt ute, hade ju precis vart i affären utan jacka, utan problem! Men tänkte med något annat än huvudet idag kanske... Långbyxor under cykelshortsen, överdrag på skorna och vindjacka över t-shirten. Det blev svettiga 1 h och 18 minutrar idag. Körde mot Angeredsbron, Precis fram till Kärra och vände tillbaka till tre hästar, vände igen och körde mot Kärra, för att sedan vända hem en sista gång. Mer eller mindre inga backar, kanske inte är så bra att köra utan egentligen men benen behövde det nog idag. Det var mjölksyra ändå vill jag lova. Motvind-medvind-motvind-medvind. Fick i alla fall avsluta med medvind! :)


Lite småtrött i soffan nu, kanske blir en liten tupplur innan vi beger oss ikväll. Ska bli riktigt gott med lite räkor och kräftor i alla fall! Försöker hålla det så paleo som möjligt, föruom aviolin idag då, men har i alla fall bakat egna bröd :) Så det blir spännande att testa och se hur de smakar!


 

Av Sofie Bergenholtz - 22 augusti 2014 14:43

Fick sällskap av pappa idag, åkte ut till ingetorpsjön för lite simning. Dags att känna på våtdräkten kanske?! Jag har bara en "vanlig" sak, mer vattensport än simanpassad... Det går absolut, men blir galet jobbigt i axlarna efter ett tag..den hämmar en liksom. Så tills nästa vecka, nästa söndag, beroende på vädret så får jag se om den används eller inte. Får tänka på saken helt enkelt. Är vädret som det var idag så borde ju 400m i endast triathlondräkten funka... Får hoppas på att temperaturen i vattnet inte hinner sjunka så mycket på ytterligare en vecka!! :)

Imorgon väntas första "mitt" indoorpass. Schemalagt varje lördag, 9:30 45 min IW. Det blir ett rejält test för knät! Kan hända att jag inte är den som kommer högst i puls imon... Ska försöka vara eftertänksam och påfresta knät så lite som möjligt men ändå satsa på att få ut ett rejält träningspass. Naa, vi får se hur det går :)

Av Sofie Bergenholtz - 21 augusti 2014 13:21

Imorse gav jag mig ut på ytterligare en löprunda. Ont precis överallt i kroppen, smyger sig på mer och mer efter gårdagens HIT strenght, så kändes passande med relaxed easy jog. Enligt schemat 50 min men med tanke på hur knät har varit så fick jag lov att känna på det. Minimum 10 min. Känns fantastiskt galet bra att springa förutom lite skumheter i knät. Men en lätt känsla, kommer in det där sköna flowet nästan direkt! 30 min satsade jag på och det höll hela vägen för det! Vill inte trycka på för mycket eftersom det väntas 45 min IW på lördag. Men inget ont, bara små känningar. Inget svullet!!

Börjar sakta men säkert känna mig mer och mer redo för nästa helg! Förutom knät så känns kroppen bra! :) Hoppas dock på att det kan bli en helg med i alla fall uppehåll....

Ikväll väntas cykelpass följt av rörlighetsträning i form av bodybalance. Mellan dess har jag projekt igång här hemma..... Förbereder inför en höst med massager!

Jag

Sofie här, 26 år och före detta teamåkare på elitnivå. Studerar till fysioterapeut i Göteborg, bor i Kungälv med världens underbaraste sambo Daniel. Har just nu gjort en omvändning vad gäller träning och gör en satsning mot triathlon.

 

Fråga till mig?

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards