Alla inlägg under juli 2014

Av Sofie Bergenholtz - 31 juli 2014 16:44

Nej inte inget dubbelpass idag. Endast löpning. 40 min easy jog, nice and steady. Not so much. Idag kändes det som att jag kom direkt från ett cykelpass. Benen var galet stumma. Kände dessutom innan, för en asfaltsmix så startade med ca 20 min asfalt och sedan in i skogen för resten. Dryga 20 var jobbiga, kom inte igång. Blev lite lättare på slutet så kunde öka tempot något. Passade även på att köra lite styrka efteråt, knäböj, utfall, armhävningar och halva fällknivar. Tänkte att det är lika bra och köra på med benen för imorgon är det "bara" simning och cykel - steady. Bjuder på en bild med trötta ben...

Lite senare ska jag njuta av att sitta vid sidan och titta på när de bästa, Team Surprise, springer coopertest!! 19:30 kör vi!!

Av Sofie Bergenholtz - 30 juli 2014 20:02

Somnade väldigt sent igår och gick upp relativt tidigt idag. Kunde inte sova så fick inte så många timmars sömn..klockan ringer 5:45 på morgonen och först efter halv ett stängde jag av tvn. Kanske inte låter så farligt men så få timmars sömn är extremt ovanligt när det kommer till mitt och Daniels hushåll. Sömnen är så otroligt viktig på så många sätt, inte det att vi är gamlingar som lägger oss klockan 8 varje kväll... Men runt 7 timmars sömn är standard! Helt enkelt trött på kvällen när klockan slår typ 22... Satt hur som uppe igår och kolla lite strö tv, kände mig hungrig och runt tolvslaget fick jag nog, slängde i mig lite riskakor med jordnötssmör, alldeles för mycket sådant dessutom :) typ det bästa som finns! Kände att aja...det var väl sådär bra att käka så sent på kvällen, inte ens helt paleo. Men men vad ska man göra. Tänkte även det att nu blir det väl sådär med träningen idag med så lite sömn i kroppen...

Men, på schemat idag stod 2 timmars stadig cykling och direkt ut på 20 min löpning, eller jogging. Hade bra med medvind ut mot Lilla Edet (som nästan alltid) så tänkte att jag ger mig själv 15 extra min på tillbakavägen, brukar behöva lite extra åt motvindshållet. Försökte även hålla hyfsat tempo hela vägen, låg och tryckte strax under, ibland på, mjölksyran. När jag vände efter 45 min och körde hemåt Kungälv igen och såg ner på klockan känns det som att tiden går galet långsamt i jämförelse med hur mycket närmare hem jag kommer. När cyklar sista biten på cykelvägen från romelanda ser jag att det endast gått 1:33 och jag har bara knappa 7 minuter hem... Vad hände där?! Kört på bra även i motvinden!! Wooho. Fick ta mig en extra "straff"runda så att tiden stannar på 1:58 när jag ställer in cykeln. Snörar på mig löpardojjorna och ger mig ut. Trötta ben men ändå relativt bra tryck även i löpningen. Joggningen :) 21 min senare är jag tillbaka och undrar om inte det där med riskakor mitt i natten ändå gjorde gott :)

Ikväll kommer jag somna gott! I tid!

Av Sofie Bergenholtz - 29 juli 2014 11:09

Lite illamående när jag vaknade upp idag, inte direkt men det smög sig liksom på. Vet inte vad magen ville ha sagt idag men stoppa i mig min frukost, vila ett tag och gav mig sedan ut på dagens träningspass. Cykling. Klockan var inte mer än strax över 8, underbart härligt väder ute så kändes som att trots lite illamående så skulle det bli en härlig cykeltur. Plus att träning brukar få magen att bli lite bättre. 15 min uppvärmning följdes av 20 min så fort jag kunde, dock med åtanke att orka hålla högt tempo hela vägen. Ett pass där jag lär känna kroppen mer och mer, veta när det blir för mycket och veta när det känns perfekt och sedan lägga på lite mer. Snittade 32,4 km/h under mina 20 min, så ändå helt okej tempo får jag väl tycka. Framförallt en underbar runda så på morgonen. Cyklade rakt ut mot lilla edet och passet sade minst 5 min nedvarvning. Men fick bra mycket mer än så! Totalt landade passet på 1 h 25 min. Tror att det behövdes också, för magen kändes allt bättre efteråt!!

Av Sofie Bergenholtz - 28 juli 2014 18:48

Såg med skräck blandad förtjusning fram emot dagens pass. Simning, 4x300 m, efter 300m som uppvärmning. Kanske inte låter särskilt märkvärdigt men för en som precis håller på att lära sig, så är 300 m ganska jobbigt. Tanken med passet var att hålla intervallerna så snabba som möjligt. Jag är dock fortfarande en snigel i vattnet, men försöker kämpa upp farten. Hur som så är jag nöjd nu efteråt, gick mycket bättre än förväntat. Trodde inte riktigt att jag skulle orka med totalt 5x300 och sedan nedvarvning, 1 min vila mellan intervallerna. Men det gick. Som sagt kanske inte så fort men det tar sig! Snart kommer även simpassen bli lite mer frekventa som de var i början av schemat, då hade jag 2-3/vecka. Coachen har lovat att det kommer... ska nog inte säga för mycket :)


Efter simningen tog jag mig in på gymet. Där var det svalt och skönt, till en början. Kände att jag saknade styrketräningen lite då det inte blivit mycket av den varan det senaste. Tappat bort den styrka jag hade byggt upp har jag också. Men det gör ju inget! Trivs väldigt bra med den träningen jag kör nu! Ett överkroppspass körde jag i alla fall, något som garanterat kommer att kännas i några dagar framöver nu!


Provade ny veggie/fruitdrink igår, fick en härlig lilaaktig färg... Men god var den!

Bladspenat

Morot

Rödbeta

Ingefära

Mango

Jucie

Kanske något konstig blandning, men det funka!! Mättade superbra också!


Av Sofie Bergenholtz - 27 juli 2014 18:52

Vilodag :) Då passas det på att köra lite extra yoga! Försöker vara duktig och få in ett par minuter varje dag, känner att det är bra för själen. Dock har det blivit mindre av den varan den senaste veckan, får bli bättring på tills imon, då ny vecka börjar!


Tror verkligen på att yogan hjälper mig bli bättre i min andra träning också! Tror på att den hjälper mig med allt i livet. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig från början men som tidigare sagt, bara att lämna bakom sig och börja om. Titta framåt och endast se bakåt i form av nya erfarenheter och lärdomar att ta med sig! Just nu försöker jag lära mig att andas, enkelt? Naa, inte fullt så för min del. :)


 

Passande ord som får avsluta veckan! Väntar med spänning på nytt träningsschema för veckan som kommer!!!



Av Sofie Bergenholtz - 26 juli 2014 12:53

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig, igår var en sådan dag. Men det enda man kan göra är att resa sig upp och gå vidare. Ha dagen, även när den inte känns som den vill att man ska känna, sova och sedan vakna upp till en ny dag och nya möjligheter. Försöka gå vidare helt enkelt! 


Igår stod cykling på schemat, egentligen i torsdags men valde löpningen då och cykel igår istället. 1 timma och 30 min men de mittersta 30 minutrarna på det lilla växelhjulet med trög växel, hög kadens. Varmt och svettigt jovisst, men kände ändå att det gick relativt bra. Älskar stunderna när man känner en liten vindpust i ryggen och man riktigt flyger fram. Det känns så i alla fall när man kommer upp i närmare 40 km/h. Annat är det när man konstant cyklar i motvind...:) 


Idag var det åter dags för cykling, men direkt ut på 30 min löpning efteråt. Med mittersta 10 minutrarna i tempo. BÖrjar gilla det där med cykel direkt ut på löpning mer och mer. Kanske för att det faktiskt känns mer och mer möjligt att sätta igång benen och fötterna efter ett tags trampande. Känns även gott att det smygstartar med dessa kortare tidsintervallerna, det gör en mer förberedd för vad som komma skall, vilket också gör en mer skraj..:) 


Passade även på att stanna kvar i fontin efter löpningen för att köra lite styrka. Betoning på lite. Det blev chins superetat med halva fällknivar och breda armhävningar supersetat med plankaposition med viktförflyttning hö-vä x8. Endast 3 set av varje sen blev törsten för stor och hungern smög sig på. Tog mig hemåt och blandade till en riktigt god recoverydrink!



   

Av Sofie Bergenholtz - 24 juli 2014 22:06

Naa... 5 km nice and steady för planerat för dagen medan den svenska sommaren fortsätter att leverera högsommarvärme!! :) planen var att ta löpningen direkt efter jobbet kl 15 eftersom vi skulle på grillbuffé till kvällen. Så fick snällt ta på mig skorna och ge mig ut. Det blev i alla fall 5 km lunkning!! Iof lite svalare i skogen än direkt i solen men varmt ändå!

Ingen skön känsla idag, men rejält med påfyllning vid buffén!! :)

Av Sofie Bergenholtz - 23 juli 2014 21:40

Vädret håller i sig, ca 30 grader ute nu förtiden och då är man glad när det står simning på schemat! Stack ner till bassängen så fort de öppnade, lika bra att försöka få det mesta gjort innan det blir rusning. Samma pass idag som förra veckan, 50-100-200-300-300-200-100-50. Under tiden jag höll på kom det mer och mer folk. Man förstår ju, när det är så varmt vill man bara bada. Men jag längtar lite tillbaka till de dagar då vädret är lite halvt om halvt och jag är typ ensam i plurret...:)

Hur som, ganska okej känsla idag ändå. Trött i överkroppen blev jag allt, ganska tidigt kände jag av, undrar om det kanske beror på jobbet... Möjligt. Imon är det löpning igen, knät har fått hämta sig efter måndagen så det ska nog bli bra!

Jag

Sofie här, 26 år och före detta teamåkare på elitnivå. Studerar till fysioterapeut i Göteborg, bor i Kungälv med världens underbaraste sambo Daniel. Har just nu gjort en omvändning vad gäller träning och gör en satsning mot triathlon.

 

Fråga till mig?

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards